
20.12.2023
SprávyZa 18 mesiacov sme pomohli takmer 1100 klientom so zdravotným znevýhodnením
Od apríla 2022 do novembra 2023 združenie Úsmev pre druhých vďaka získaným financiám z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja z Operačného projektu Ľudské zdroje realizovala projekt s názvom Inovatívna sociálna sieť pre ľudí so zdravotným znevýhodnením.
Projekt reflektuje aktuálnu situáciu skupín ohrozených chudobou a sociálnym vylúčením a jeho snahou je priniesť dostupnosť komplexných odborných informácii pre širokú skupinu rodín detí so zdravotným znevýhodnením, ktoré sa často dostávajú na hranicu chudoby z dôvodu zvýšených potrieb dieťaťa so zdravotným znevýhodnením v zdravotnej, rehabilitačnej a špeciálnopedagogickej oblasti, pričom veľmi častá je kombinácia týchto potrieb. Práve tým sa stáva starostlivosť o dieťa so zdravotným znevýhodnením sociálne, psychicky, fyzicky a finančne preťažujúca, a tak rodičia musia často pristúpiť k mnohým obmedzeniam a selekcii potrebných služieb a zdrojov. Zároveň musia vynaložiť veľké úsilie na hľadanie odborných zdrojov ako sú terapie, rehabilitácie, liečba, socializácia dieťaťa, a iné. Tiež finančných zdrojov napr. v oblasti získavania 2%, nadácii, priamych darcov a prípadne internetových darcovských portálov.
V tejto skupine táto záťaž neúmerne zvyšuje riziko sociálnej izolácie rodiny, traumatizácie rodiny a jej členov, potláča a obmedzuje plnohodnotný rozvoj rodičovských kompetencií, zvyšuje tlak na to, aby rodič preberal úlohu a rolu odborníka vo vzťahu k dieťaťu, obmedzuje a znemožňuje kvalitný psychosociálny aj psychomotorický vývin dieťaťa. Úsmevu pre druhých sa podarilo priniesť platformu, ktorá plní úlohu rýchlo dostupného kontaktu s odborníkmi a okamžitú dostupnosť odborných informácii na jednom mieste. Úsmev pre druhých prináša aj možnosť nasieťovať sa na odborníkov v jednotlivých regiónoch, o ktorých rodič nemusel mať žiadne informácie. Každá informácia takéhoto typu zvyšuje aktívnosť rodiča a môže mať pozitívny vplyv na zníženie jeho dlhodobej frustrácie v zmysle naplnenia jeho rodičovskej aj ľudskej potreby – postarať sa o kvalitný vývin svojho dieťaťa a nájsť potrebnú pomoc nielen pre dieťa, ale aj pre seba a celú rodinu. Vďaka úsmevu pre druhých sú tieto možnosti dostupnejšie.
Platforma Úsmev pre druhých prináša práve týmto rodinám možnosť usporiadane, prehľadne a cielene nájsť overené informácie na jednom mieste z oblasti včasnej intervencie, zdravotníctva, fyzioterapie, oblasti sociálnych kompenzácii a vzdelávania. Úsmev pre druhých sledoval aj pomer otázok v jednotlivých oblastiach. Z údajov, ktoré získali vieme, že najväčšiu podporu potrebovali rodičia najmä v oblasti zdravotníctva, kde z celkové počtu otázok je to práve 56%. Môžeme tak vidieť nedostatočnú dostupnosť informácii od odborníkov z prvej línie v regiónoch, prípadne ich nízku kapacitu venovať opakovaným odborným konzultáciám dostatok času. V tomto prípade je teda platforma dobrou voľbou zo spektra webových stránok na zníženie strachu, neistoty a frustrácie z nedostupnosti informácii a posilnenie rodičovských kompetencií nájsť nové zdroje podpory, overiť si doterajšie informácie a doplniť si ich – napr. ako sa zorientovať v podporných službách vo svojom regióne, nasieťovať sa na potrebných odborníkov vo svojej komunite, možnosť nájsť nedostupných odborníkov v iných regiónoch Slovenska.
Rodičia bývajú veľmi často vystavení množstvu protichodných informácii od jednotlivých odborníkov, čo vedie k riziku neaktívnosti alebo vzdania sa pre nadmerný tlak, ktorý toto konanie vyvoláva. Úsmev per druhým má v súčastnosti v Poradni 12 odborníkov z rôznych oblastí, ktorí do niekoľkých dní odpovedajú na jednotlivé otázky. Systém funguje spôsobom, že po kontaktovaní jeden odborník posudzuje, ktorých poradenských pracovníkov sa otázka týka a následne ju im priraďuje. Zároveň systém čaká na odpovede všetkých poradcov a odpoveď odosiela ako jednotnú. Rodič tak dostáva komplexnú odpoveď od všetkých, pričom vie, kto sa k jeho otázkam vyjadruje. Zároveň poradcovia vidia navzájom svoje odpovede, čo zvyšuje mieru vzájomnej informovanosti, kritického náhľadu a konečnej validity odpovede. Čo vedie k zníženiu protichodných informácii. Slabším článkom tohto systému sa ukázal práve koordinátor tejto služby, lebo musel vykonávať množstvo neefektívnej práce. Poradcovia často potrebovali doplňujúce informácie, a teda spätne kontaktovať rodiča, čo bol cez koordinátora veľmi zdĺhavý proces. Práve preto je dôležité, že Úsmev pre druhých do budúcnosti plánuje zefektívnenie poradne priamym kontaktovaním sa rodiča na poradcu.
Druhým úskalím projektu podľa jeho koordinátora bola náchylnosť užívateľov k neoverovaniu si informácií. Odborní poradcovia namiesto „radenia“ sa museli zameriavať na vyvracanie týchto informácií a logické vysvetlenia, prečo tomu tak nie je. Za obdobie trvania projektu sa do projektu zapojilo 1092 užívateľov. Z toho bolo 699 žien a 393 mužov. Ďalších približne 450 000 používateľov si vyhľadávalo informácie z dostupných zdrojov zverejnených na našej webstránke.
najsledovanejšie:
za posledných 30 dní
Nový model inkluzívnych centier na Slovensku? Usmejsa v Piešťanoch môže byť inšpiráciou
V kúpeľnom meste na západe Slovenska vzniká jedinečný projekt – Centrum Usmejsa, ktoré má za cieľ prepájať komunitný život so sociálnymi službami. Tento priestor ponúkne deťom, mládeži aj dospelým inkluzívne prostredie na stretávanie, vzdelávanie a trávenie voľného času. Zároveň bude poskytovať podporu pre ľudí v náročných životných situáciách.
viacDo Centra Usmejsa hľadáme špeciálneho pedagóga
Do novovznikajúceho Domova sociálnych služieb pre zdravotne znevýhodnených so sídlom na Kláštorskej ulici 44 v PN, ktorý je súčasťou jedinečného projektu - komunitného centra Usmej sa(viac info na.....) hľadáme na plný pracovný úväzok Špeciálneho pedagóga.
viac